De tram komt eraan: alles over de Uithoornlijn (deel 3)
Uithoorn - De laatste loodjes zijn aangebroken, maar voor GVB is het nog even aanpoten. ‘Alle betrokken medewerkers op tijd opleiden, dat is voor ons de grootste uitdaging,’ aldus Paul Koert, unitmanager bij GVB. Koert en het projectteam zorgen er onder meer voor dat trambestuurders worden opgeleid. Een omvangrijke klus, die in februari is begonnen. ‘Naast onze vaste medewerkers gaat het ook om een pool van oproepkrachten.’
Op zich is de verlenging van de Amstelveenlijn naar Uithoorn niet zo spannend voor trambestuurders, legt Koert uit. ‘Het ingewikkeldste deel is het nieuwe opstelterrein waar de trams voor lijn 25 gerangeerd staan. Daarnaast besteden we in de training aandacht aan de verschillende kruisingen en wissels. Dan gaat het bijvoorbeeld om de beveiliging: met slagbomen of met een verkeersregelinstallatie.’ Niet alleen bestuurders krijgen een opleiding, ook medewerkers van de verkeersleiding en monteurs worden opgeleid. ‘We moeten voor elke calamiteit trainen. Wat moet je doen als er brand uitbreekt? Wat als de tram ontspoort bij de spoordijk? De situatie daar is anders dan gebruikelijk. Zoiets moet je trainen.’ Bij de opleiding komt dus meer kijken dan je in eerste instantie denkt.
Uitdagingen
De Uithoornlijn is een verlenging van de Amstelveenlijn. De start van de Amstelveenlijn leverde in eerste instantie een aantal uitdagingen op voor GVB. Er was niet alleen sprake van een nieuw tracé, ook het materieel was nieuw. ‘Bovendien hadden we nieuwe software en zetten we gekoppelde trams in. Daarvoor moet alles goed op elkaar afgestemd zijn. Dat luistert erg nauw.’ Inmiddels zijn de meeste kinderziektes eruit, of op zijn minst in beeld. ‘Voor de Uithoornlijn verwachten we eigenlijk geen moeilijkheden. De tram gaat straks drie haltes verder rijden dan nu het geval is. We zijn volop aan het testen, ook met de volledige dienstregeling. Wellicht komen we na de ingebruikname nog zaken tegen, maar we verwachten dat dit heel erg meevalt.’ GVB heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd wat betreft de service. ‘We gaan voor een storingspercentage van 1 procent. Het ligt momenteel iets hoger, op 2 procent. Reizigers verwachten dat het openbaar vervoer altijd rijdt. We doen ons uiterste best om dat te halen, maar soms lukt het niet vanwege de weersomstandigheden, denk aan storm of sneeuw of defect materieel.’
Dienstregeling
Mocht de tram onverhoopt niet rijden, dan zijn er alternatieven wat betreft het openbaar vervoer, stelt Koert gerust. Als de storing te lang duurt zet GVB een vervangende bus in. Hiervoor leggen we calamiteitenbushaltes aan in de buurt van de tramhaltes. Ook kunnen reizigers die gebruik maken van de Uithoornlijn op drie plekken makkelijk overstappen op andere buslijnen: bij de haltes Sacharovlaan, Poortwachter en Ouderkerkerlaan. Vanaf halte Sacharovlaan vertrekt straks elke acht minuten een bus naar onder meer Amstelveen busstation, metrostation Amstelveenseweg, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein.
De Uithoornlijn vertrekt om de tien minuten. Na 19 uur wordt dit eens per twaalf minuten. De buslijnen 347/348 verdwijnen, maar lijn 174 wordt uitgebreid en lijn 178 wordt nieuw geïntroduceerd. Ook blijft de nachtbus N47 tussen Uithoorn Centrum en Amsterdam rijden. De nieuwe dienstregeling gaat op 21 juli in. GVB is al volop aan het testen. ‘Die tests zijn goed verlopen. Een volledige dienstregeling kun je echter niet simuleren. Ik ben er van overtuigd dat dit ook goed gaat.’ Voor omwonenden was het best slikken, een tram door de wijk. ‘Er is alles aan gedaan om hinder in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. In het traject zijn bijvoorbeeld diverse smeerinstallaties meegenomen. Zo blijft het spoor vettig, om te voorkomen dat de trams gaan piepen in de bochten. Ook is gekozen voor een speciaal type spoorstaaf dat minder geluid en trillingen veroorzaakt.’
Busverbindingen in Uithoorn
De Connexxion R-net buslijnen 347 en 348 worden per 21 juli opgeheven, vanwege de komst van de Uithoornlijn. Tussen Amsterdam Zuid en Poortwachter gaat een nieuwe bus rijden, lijn 178. De route van lijn 174 wordt gewijzigd. De bus rijdt nu nog door Legmeer, maar vanwege de Amsteltram is dat niet meer nodig. In de toekomst rijdt de bus via Zijdelwaard naar Amstelveen. De bus gaat 2 keer per uur rijden, ook in het weekend en ‘s avonds. De route in Amstelveen blijft hetzelfde. Spitslijn 274 rijdt straks niet meer naar Amsterdam, maar maakt een rondje in Uithoorn, van het Amstelplein naar Zijdelwaard. Kijk voor alle wijzigingen in de buslijnen op www.connexxion.nl/amsteltram
Dit artikel verscheen eerder in de zomereditie van UithoornZ Magazine, nummer 13.