Jorrit Lousberg

De tram komt eraan: alles over de Uithoornlijn (deel 3)

Uithoorn - De laatste loodjes zijn aangebroken, maar voor GVB is het nog even aanpoten. ‘Alle betrokken medewerkers op tijd opleiden, dat is voor ons de grootste uitdaging,’ aldus Paul Koert, unitmanager bij GVB. Koert en het projectteam zorgen er onder meer voor dat trambestuurders worden opgeleid. Een omvangrijke klus, die in februari is begonnen. ‘Naast onze vaste medewerkers gaat het ook om een pool van oproepkrachten.’

Op zich is de verlenging van de Amstelveenlijn naar Uithoorn niet zo spannend voor trambestuurders, legt Koert uit. ‘Het ingewikkeldste deel is het nieuwe opstelterrein waar de trams voor lijn 25 gerangeerd staan. Daarnaast besteden we in de training aandacht aan de verschillende kruisingen en wissels. Dan gaat het bijvoorbeeld om de beveiliging: met slagbomen of met een verkeersregelinstallatie.’ Niet alleen bestuurders krijgen een opleiding, ook medewerkers van de verkeersleiding en monteurs worden opgeleid. ‘We moeten voor elke calamiteit trainen. Wat moet je doen als er brand uitbreekt? Wat als de tram ontspoort bij de spoordijk? De situatie daar is anders dan gebruikelijk. Zoiets moet je trainen.’ Bij de opleiding komt dus meer kijken dan je in eerste instantie denkt.

Uitdagingen

De Uithoornlijn is een verlenging van de Amstelveenlijn. De start van de Amstelveenlijn leverde in eerste instantie een aantal uitdagingen op voor GVB. Er was niet alleen sprake van een nieuw tracé, ook het materieel was nieuw. ‘Bovendien hadden we nieuwe software en zetten we gekoppelde trams in. Daarvoor moet alles goed op elkaar afgestemd zijn. Dat luistert erg nauw.’ Inmiddels zijn de meeste kinderziektes eruit, of op zijn minst in beeld. ‘Voor de Uithoornlijn verwachten we eigenlijk geen moeilijkheden. De tram gaat straks drie haltes verder rijden dan nu het geval is. We zijn volop aan het testen, ook met de volledige dienstregeling. Wellicht komen we na de ingebruikname nog zaken tegen, maar we verwachten dat dit heel erg meevalt.’ GVB heeft de lat voor zichzelf hoog gelegd wat betreft de service. ‘We gaan voor een storingspercentage van 1 procent. Het ligt momenteel iets hoger, op 2 procent. Reizigers verwachten dat het openbaar vervoer altijd rijdt. We doen ons uiterste best om dat te halen, maar soms lukt het niet vanwege de weersomstandigheden, denk aan storm of sneeuw of defect materieel.’

Dienstregeling

Mocht de tram onverhoopt niet rijden, dan zijn er alternatieven wat betreft het openbaar vervoer, stelt Koert gerust. Als de storing te lang duurt zet GVB een vervangende bus in. Hiervoor leggen we calamiteitenbushaltes aan in de buurt van de tramhaltes. Ook kunnen reizigers die gebruik maken van de Uithoornlijn op drie plekken makkelijk overstappen op andere buslijnen: bij de haltes Sacharovlaan, Poortwachter en Ouderkerkerlaan. Vanaf halte Sacharovlaan vertrekt straks elke acht minuten een bus naar onder meer Amstelveen busstation, metrostation Amstelveenseweg, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein.

De Uithoornlijn vertrekt om de tien minuten. Na 19 uur wordt dit eens per twaalf minuten. De buslijnen 347/348 verdwijnen, maar lijn 174 wordt uitgebreid en lijn 178 wordt nieuw geïntroduceerd. Ook blijft de nachtbus N47 tussen Uithoorn Centrum en Amsterdam rijden. De nieuwe dienstregeling gaat op 21 juli in. GVB is al volop aan het testen. ‘Die tests zijn goed verlopen. Een volledige dienstregeling kun je echter niet simuleren. Ik ben er van overtuigd dat dit ook goed gaat.’ Voor omwonenden was het best slikken, een tram door de wijk. ‘Er is alles aan gedaan om hinder in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. In het traject zijn bijvoorbeeld diverse smeerinstallaties meegenomen. Zo blijft het spoor vettig, om te voorkomen dat de trams gaan piepen in de bochten. Ook is gekozen voor een speciaal type spoorstaaf dat minder geluid en trillingen veroorzaakt.’

Busverbindingen in Uithoorn

De Connexxion R-net buslijnen 347 en 348 worden per 21 juli opgeheven, vanwege de komst van de Uithoornlijn. Tussen Amsterdam Zuid en Poortwachter gaat een nieuwe bus rijden, lijn 178. De route van lijn 174 wordt gewijzigd. De bus rijdt nu nog door Legmeer, maar vanwege de Amsteltram is dat niet meer nodig. In de toekomst rijdt de bus via Zijdelwaard naar Amstelveen. De bus gaat 2 keer per uur rijden, ook in het weekend en ‘s avonds. De route in Amstelveen blijft hetzelfde. Spitslijn 274 rijdt straks niet meer naar Amsterdam, maar maakt een rondje in Uithoorn, van het Amstelplein naar Zijdelwaard. Kijk voor alle wijzigingen in de buslijnen op www.connexxion.nl/amsteltram 

Dit artikel verscheen eerder in de zomereditie van UithoornZ Magazine, nummer 13.


Meer nieuws

Algemeen 15 jul. 2024 13:31

Feestelijke ochtend voor diamanten bruidsparen

Uithoorn - Tien diamanten bruidsparen werden onlangs door burgemeester Pieter Heiliegers uitgenodigd voor een feestelijke ochtend om hun jubileum samen met hem te vieren. De paren stapten in de maanden januari tot en met juni 1964 in het huwelijksbootje.

Algemeen 9 jul. 2024 09:48

Uithoorn maakt beweeg- en ontmoetruimtes voor jong en oud

Uithoorn - De gemeenteraad heeft donderdag 27 juni ingestemd met het zogenaamde Programma BOSS, dat staat voor bewegen, ontmoeten, sporten en spelen. Het programma geeft de gemeente Uithoorn de gelegenheid om de huidige speelplekken voor kinderen tot 12 jaar in de gemeente Uithoorn te vervangen door beweeg- en ontmoetingsplekken voor alle doelgroepen tussen 0 en 100 jaar. 

Verkeer en vervoer 9 jul. 2024 09:45

Wethouder Jan Hazen neemt petitie buslijnen in ontvangst

Uithoorn - Woensdag 26 juni nam wethouder Jan Hazen van de gemeente Uithoorn, een petitie in ontvangst uit handen van initiatiefneemster Kimberley van Hattem. In de petitie – die 7.559 maal is getekend door bewoners in de regio Uithoorn/Amstelveen – werd opgeroepen om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van het schrappen van de buslijnen 347, 348 en 358 voor Uithoorn, Amstelveen en omstreken.

Cultuur 8 jul. 2024 09:00

Kunst is geen kunstje voor Femke Kempes

De Kwakel - Het werk van Femke Kempkes is heel divers. Van beelden tot lichtkunst en installaties: ze maakt graag telkens wat anders. Haar werk laat zich niet vangen in één definitie. ‘Kunst is voor mij geen kunstje.’ Haar atelier ligt op een eiland aan de Banken in De Kwakel. Een oase van rust en groen, recht tegenover het kassengebied.

Algemeen 7 jul. 2024 09:00

Zorg voor echte keuzes bij participatie

Uithoorn - Participatie is de heilige graal voor gemeenten. Een participatietraject inrichten is echter niet zo makkelijk. Want waar heb je als inwoner nu echt wat over te zeggen, en waar liggen keuzes al vast? Het probleem ligt niet alleen bij de gemeente, soms wil de inwoner op de stoel van de raad gaan zitten of wordt het algemeen belang vergeten. Maar het begint wel bij de gemeente. Verwachtingsmanagement is belangrijk, evenals zorgvuldigheid. Dat blijkt maar weer tijdens de informatiebijeenkomst over de inrichting van twee Uithoornse pleinen.

Algemeen 6 jul. 2024 09:00

Algen: buizensystemen voor de planten van de toekomst

Uithoorn - Gerbera’s, palmen, paprika’s en rozen: in het kassengebied in De Kwakel worden diverse gewassen gekweekt. De meeste hebben een puur decoratieve waarde. Aan de Achterweg richt men zich op iets heel anders: algen. Bij Lgem zijn ze gespecialiseerd in een systeem waarin de plantjes gedijen. Hun productiesysteem doet futuristisch aan. Volgens Sander Hazewinkel, één van de oprichters, hebben de algen volop potentie voor de toekomst.