Jorrit Lousberg

De tram komt eraan: alles over de Uithoornlijn (deel 2)

Uithoorn - Eén van de gesprekspartners van wethouder Jan Hazen tijdens dit proces was Marieke Hietbrink, die sinds 2018 werkt als projectmanager Uithoornlijn in opdracht van gemeente Amsterdam. Ze kijkt met trots terug op het project. ‘Ik ben in 2018 begonnen als projectmanager, samen met veel collega’s. Zes jaar later zijn de meeste nog steeds bij het project betrokken. We hebben echt als team gefunctioneerd.’

Het proces verliep niet altijd soepel, vooral vanwege de omstandigheden. ‘In maart 2020 tekenden we het contract met aannemer Dura Vermeer. De inkt was nog niet droog, of de coronalockdown werd van kracht.” Bijeenkomsten moesten daardoor worden uitgesteld of in een andere vorm worden gegoten. ‘Pas in september hadden we onze eerste fysieke bijeenkomst.’

Op schema

De aanleg en ingebruikname van de tramlijn verloopt echter geheel volgens schema. Best bijzonder voor zo’n groot project. ’In 2018 voorzagen we dat het project medio 2024 klaar zou kunnen zijn. Dat hebben we gehaald.’ Tijdens de aanleg moest soms wel worden geschoven met de werkzaamheden. ‘De ontwerpfase duurde langer dan verwacht. Gelukkig konden we in Uithoorn Centrum vast beginnen met het aanpassen van de busbaan en de aanleg van de halte. Daardoor bleven we op schema.’ Hietbrink roemt de samenwerking met de diverse partijen. ‘In eerste instantie met de bestuurlijke partners: de Vervoerregio, gemeenten Uithoorn en Amstelveen en Provincie Noord-Holland. Maar ook met GVB en onze bouwpartners, zoals aannemer Dura Vermeer en de verschillende leveranciers ging goed. We zijn nu bezig met de laatste puntjes op de i.’

Veiligheid op één

Veiligheid tijdens de aanleg en na ingebruikname van de tram was en is een belangrijk thema. ‘Dat is één van de redenen waarom we voor Dura Vermeer hebben gekozen. Tijdens de bouw hebben ze het bouwmateriaal via het spoortracé aangevoerd. Er hoefde zo geen zwaar materieel door Uithoorn te rijden. Dit kwam de veiligheid ten goede, en de overlast werd beperkt.’ Ook in het ontwerp voor de lijn is goed gekeken naar de veiligheid. Er zijn bijvoorbeeld spoorbomen geplaatst bij verschillende overwegen in Uithoorn. ‘En de perronhoogte is aangepast om het instapgemak voor de reiziger te optimaliseren,’ vervolgt Hietbrink.

Inwoners zijn met diverse campagnes voorbereid op de komst van de tram. En op scholen zijn veiligheidslessen gegeven. ‘We zijn onder meer met leerlingen naar halte Aan de Zoom gegaan en hebben ze verteld waar ze op moeten letten. Doe bijvoorbeeld je koptelefoon af als je bij een overweg komt, zodat je de tram hoort aankomen!’

JLOUSBERG_240507_Uithoornlijn_R6_3976_HR.jpg

Duurzaamheid

Bij de aanleg was duurzaamheid eveneens een belangrijk thema. ‘Op voorhand was hier budget voor gereserveerd, we wisten alleen nog niet welke maatregelen we konden nemen. Samen met de aannemer hebben we gekeken waar duurzaamheidswinst kon worden behaald.’ In het kader van de duurzaamheid is bijvoorbeeld gekozen voor een type spoorsysteem dat langer meegaat. Het is bovendien stiller en het zorgt voor minder trillingen. Ook is voor een ander type ballast gekozen, dat geen kwarts bevat. ‘Dat is beter voor het mens en milieu.’ Er is duurzaam beton toegepast, evenals een 3D geprinte onderhoudstrap. Het groen is in samenspraak met omwonenden vormgegeven. ‘Daarin passen ook nestelvoorzieningen voor de eend en ijsvogel.’

Hietbrink geeft aan dat het projectteam samen met de aannemer en leveranciers heeft gewerkt aan het opleveren van een werkend systeem. ‘Dat gaat verder dan alleen het aanleggen van de infrastructuur die nodig is om de tram te laten rijden. Je kunt nog zo’n goede infrastructuur hebben, als de bestuurders niet voldoende zijn opgeleid of het materieel niet geschikt is, dan heb je daar niet zoveel aan. We hebben heel goed nagedacht over hoe mensen de tram gaan gebruiken, waar ze gaan opstappen bijvoorbeeld.’ In de praktijk gaat blijken of alles functioneert als voorzien. ‘De testritten zijn tot dusver goed verlopen.’

Interactieve kaart

Het projectteam is bezig met het afronden van de laatste taken. ‘We maken als hulpmiddel bijvoorbeeld een interactieve kaart voor de omwonenden. Daar kunnen ze zien bij wie ze voor bepaalde zaken terecht kunnen. Wie gaat over het groen, wie gaat over de halte? En meer van dat soort informatie. Het is onze laatste geste naar de omwonenden,’ sluit Hietbrink af.

Feestelijke opening

Op 20 juli, de dag voor het ingaan van de nieuwe dienstregeling, wordt de ingebruikname van de Uithoornlijn gevierd. Dat gebeurt bij alle drie de haltes, van 10 tot 14 uur. Uithoornaars worden van harte uitgenodigd om het feest mee te vieren!

Dit artikel verscheen eerder in de zomereditie van UithoornZ Magazine, nummer 13.


Meer nieuws

Algemeen 15 jul. 2024 13:31

Feestelijke ochtend voor diamanten bruidsparen

Uithoorn - Tien diamanten bruidsparen werden onlangs door burgemeester Pieter Heiliegers uitgenodigd voor een feestelijke ochtend om hun jubileum samen met hem te vieren. De paren stapten in de maanden januari tot en met juni 1964 in het huwelijksbootje.

Algemeen 9 jul. 2024 09:48

Uithoorn maakt beweeg- en ontmoetruimtes voor jong en oud

Uithoorn - De gemeenteraad heeft donderdag 27 juni ingestemd met het zogenaamde Programma BOSS, dat staat voor bewegen, ontmoeten, sporten en spelen. Het programma geeft de gemeente Uithoorn de gelegenheid om de huidige speelplekken voor kinderen tot 12 jaar in de gemeente Uithoorn te vervangen door beweeg- en ontmoetingsplekken voor alle doelgroepen tussen 0 en 100 jaar. 

Verkeer en vervoer 9 jul. 2024 09:45

Wethouder Jan Hazen neemt petitie buslijnen in ontvangst

Uithoorn - Woensdag 26 juni nam wethouder Jan Hazen van de gemeente Uithoorn, een petitie in ontvangst uit handen van initiatiefneemster Kimberley van Hattem. In de petitie – die 7.559 maal is getekend door bewoners in de regio Uithoorn/Amstelveen – werd opgeroepen om te onderzoeken wat de gevolgen zijn van het schrappen van de buslijnen 347, 348 en 358 voor Uithoorn, Amstelveen en omstreken.

Cultuur 8 jul. 2024 09:00

Kunst is geen kunstje voor Femke Kempes

De Kwakel - Het werk van Femke Kempkes is heel divers. Van beelden tot lichtkunst en installaties: ze maakt graag telkens wat anders. Haar werk laat zich niet vangen in één definitie. ‘Kunst is voor mij geen kunstje.’ Haar atelier ligt op een eiland aan de Banken in De Kwakel. Een oase van rust en groen, recht tegenover het kassengebied.

Algemeen 7 jul. 2024 09:00

Zorg voor echte keuzes bij participatie

Uithoorn - Participatie is de heilige graal voor gemeenten. Een participatietraject inrichten is echter niet zo makkelijk. Want waar heb je als inwoner nu echt wat over te zeggen, en waar liggen keuzes al vast? Het probleem ligt niet alleen bij de gemeente, soms wil de inwoner op de stoel van de raad gaan zitten of wordt het algemeen belang vergeten. Maar het begint wel bij de gemeente. Verwachtingsmanagement is belangrijk, evenals zorgvuldigheid. Dat blijkt maar weer tijdens de informatiebijeenkomst over de inrichting van twee Uithoornse pleinen.

Algemeen 6 jul. 2024 13:00

De tram komt eraan: alles over de Uithoornlijn (deel 3)

Uithoorn - De laatste loodjes zijn aangebroken, maar voor GVB is het nog even aanpoten. ‘Alle betrokken medewerkers op tijd opleiden, dat is voor ons de grootste uitdaging,’ aldus Paul Koert, unitmanager bij GVB. Koert en het projectteam zorgen er onder meer voor dat trambestuurders worden opgeleid. Een omvangrijke klus, die in februari is begonnen. ‘Naast onze vaste medewerkers gaat het ook om een pool van oproepkrachten.’